img1
img2
img3

Et fly i skogen

Et fly i skogen Vi som vokste opp på grensen mellom Nannestad og Hurdal for noen tiår siden har nok hørt historier om et fly som i etterkrigsårene styrtet i skogen ved Jeppedalen.
Man snakket jo ofte med de gamle pensjonerte tømmerhuggerne som kunne fortelle om dette. Det ble fortalt at det var en god del rester igjen, men slikt som instrumenter var fjernet for lengst. Lokasjonen ble nok også beskrevet, men for en guttunge på den tiden kunne det være utfordrende å navigere seg frem i det store skogsarealet. Dette var jo også selvsagt før den fantastiske oppfinnelsen GPS ble allemannseie.
Etter hvert ble nok fokuset flyttet til andre områder, men historiene om det gamle flyvraket ble aldri helt glemt.........

En sommerdag i 2015 kom lauget i prat med geocacheren -og friluftsmogulen chrnan. Et gammelt flyvrak i Jeppedalen ble tema, og det skulle vise seg at vår gode samarbeidspartner tilfeldigvis under jakta for noen år siden, hadde gått seg på noe som måtte være restene etter et gammelt flyvrak.
Interessen for det gamle flyet var straks på plass igjen og en hurtigarbeidene ekspedisjon ble iverksatt.

Med lånt bomnøkkel, sporhund og GPS ble flyet lokalisert, eller i allefall det som var igjen av det.


"chrnan ved flyvraket sammen med cachehunden Chico som har nese for
geocacher, men foretrekker hønsefugl hvis han får velge"




(Bilde av samme flytype /Foto: commons.wikipedia.org)

Om flyet:
Flytypen var en Fairchild PT-26B-FE Cornell II.
Prøvefløyet første gang 2. august 1943. Det ble fløyet fra Fort Erie til Toronto 4. august 1943 og overtatt 5. august samme år.
Døpt "Sweden V" den 26. august 1943.
Var ved Landsdelslager Øst på Kjeller 20. februar 1946

Flyet tilhørte Transportvingen på Gardermoen, og den 26. juli 1946 var det på tur. Flygeren skal ha bedrevet ulovlig lavtflygning med en sivil passasjer. Ved sørenden av Øyangen kolliderte det med en kraftledning og måtte nødlande i skogen. Utfallet ble totalhavari. I følge usikre kilder overlevde både flyger og passasjer.


Tekniske data:
Type/modell: PT-26B-FE Cornell II
Bruksområde: To seters elementært skolefly
Motor: En stk Ranger
(6-440C-5), sekssylindret rekkemotor på 200HK
Toppfart: 215 km/t
Topphøyde: 4500 m.
Rekkevidde: Ca. 700 km.
Vingespenn: 11m.
Lengde: 8,5m


Norske kjennetegn: 195/(L-CF)
Serienummer: 43-36249 10752
Byggenummer: FZ199
Total flytid: 154:50



Bildene under viser noen av vrakdelene

(Foto: Geocachelauget.no)


(Foto: Geocachelauget.no)


(Foto: Geocachelauget.no)

Om cachen:

Det er flere muligheter til å komme seg inn til cachen. Hvis man vil unngå mye "bushing", så anbefaler vi å benytte Greienveien. Dette er beskrevet med kart og veipunkter i cachen. Turen starter da ved Jeppedalsveien og er på ca. 3,5km. Det koster pr. 30.08.2015 kr. 40,- i bompenger.

Beholderen er en klassisk fuglekasse med en vanntett boks. Denne innholder loggbok, blyant og muligheter for små bytteting. Det er lagt vekt på at cachen skal være lett å finne.

Cachen er også tilgjengelig ved snø, men det må da påregnes å benytte ski eller truger. Siden flyrestene ligger på bakken er det lite å se vinterstid.

Plasseringen er i et område hvor det er noe steinete. Gå derfor varsomt!

GC-kode: GC62J7B (Link: Flyvrak - 1946 )

Geocachelauget retter en stor takk til chrnan, for hjelpen med denne cachen.

© No copyright, Geocachelauget.no